Nek en hoofd

Home 9 Klachten 9 Nek en hoofd

Nek en hoofd

We krijgen steeds vaker cliënten in onze praktijk met nekklachten. Pijn in de nek kan leiden tot hoofdpijn en andere vervelende klachten, zoals niet meer kunnen omkijken. Lees hier waarom fysiotherapie bij nekklachten kan helpen.

Veel voorkomende nekklachten

Pijn in de nek komt steeds vaker voor, zowel bij kinderen als volwassenen. Mogelijk door de toename van telefoon -, tablet -en laptopgebruik. Steeds meer mensen zitten lange dagen stil achter hun bureau, zonder op hun houding te letten.

Ook spanningsklachten, zoals langdurige stress, kunnen leiden tot gevoelige, stijve spieren. Vaak uit zich dit in moeite met bewegen, zoals niet goed kunnen omkijken in de auto of op de fiets. Ook kunnen de nekklachten ’s nachts uw slaap verstoren.

Nek- en hoofdklachten:

• Een stijf gevoel in de nek
  • Gevoelige spieren
  • Moeilijk bewegen; niet kunnen omkijken
  • Hoofdpijn in het achterhoofd of achter de ogen
  • Schietende pijn of tintelingen richting de arm/hand (mogelijk een hernia)

Mogelijke gevolgen van pijn in de nek

Nekklachten kunnen in sommige gevallen hoofdpijn veroorzaken. Dit is vaak het geval bij spierspanningshoofdpijn en cervicogene hoofdpijn (veroorzaakt door nekwervels). Er ontstaat dan hoofdpijn in het achterhoofd of achter de ogen.

Wanneer u bij het bewegen van de nek een schietende pijn of tintelingen richting de arm en/of hand ervaart, kan u te maken hebben met een hernia. In dit geval moet er soms verder onderzoek gedaan worden in het ziekenhuis.

Vind hier meer informatie over de  meest effectieve behandeling van hoofdpijnklachten.

Bekende nekklacht: whiplash

Een welbekende nekklacht is de whiplash. Tegenwoordig noemen we dit traumagerelateerde nekpijn. Een whiplash kan ontstaan door een aanrijding van achteren met de auto. Het hoofd maakt een snelle achterwaartse beweging, gevolgd door een snelle voorwaartse beweging. Hierdoor kan er veel spanning ontstaan in de nekspieren, soms gepaard met hoofdpijn.

Waarom fysiotherapie bij nekklachten

Nekklachten kunnen erg belemmerend zijn in het uitvoeren van uw werkzaamheden, sport of dagelijkse activiteiten. Fysiotherapie bij nekklachten helpt bij het verminderen van klachten, zodat u weer normaal kunt functioneren. Welke therapie het beste bij uw klachten past, bepalen we samen tijdens een intakegesprek.